»Sin mu je rekel: ›Oče, grešil sem zoper nebo in pred teboj. Nisem več vreden, da bi se imenoval tvoj sin.‹ Oče pa je naročil svojim služabnikom: ›Brž prinesite najboljše oblačilo in ga oblecite! Dajte mu prstan na roko in sandale na noge! Pripeljite pitano tele in ga zakoljite ter jejmo in se veselimo! Ta moj sin je bil namreč mrtev in je oživel; bil je izgubljen in je najden.‹ In začeli so se veseliti.« Lk 15, 21-34
Jezus nam v priliki o izgubljenem sinu hoče povedati, da je nebeški Oče neskončno dober. Ni pomembno, kako težki so naši grehi; Očetova ljubezen je veliko večja, zato odpušča. Pomembno je, da storimo en zelo pomemben korak. Ta izgubljeni sin se je uvidel, da imajo služabniki njegovega očeta vsega v izobilju, on pa trpi zaradi lakote. Zato se je odločil, da se vrne k očetu in postane njegov služabnik. Pokesal se je svojih slabih dejanj, ko je nespametno zapravil vse, kar mu je dal oče. Takole pravi: »Vstal bom in šel k očetu in mu rekel: Oče, grešil sem zoper nebo in pred teboj. Nisem več vreden, da bi se imenoval tvoj sin.«
Ta svetopisemski odlomek nam ponuja globoko sporočilo o Božjem usmiljenju in ljubezni. Izgubljeni sin, ki se kesajoč vrne k očetu, predstavlja vsakega izmed nas, ki se oddaljimo od Boga, a nas On vedno sprejme nazaj z odprtimi rokami. Oče v priliki ne očita, ne kaznuje, ampak takoj izkaže ljubezen, mu povrne dostojanstvo in pripravi praznovanje. To nam razkriva, da pri Bogu ni obsojanja za tistega, ki se skesa – obstaja le odpuščanje, obnova in novo življenje. To je spodbuda, da nikoli ne obupamo nad seboj ali nad drugimi. Bog nas čaka, ne glede na to, kako daleč smo zatavali. Njegova ljubezen ni odvisna od naše popolnosti, temveč od njegove neskončne milosti. Vrnitev k Njemu prinaša veselje – ne le v nebesih, ampak tudi v našem srcu. (jč)
In povedal je tole priliko: »Nekdo je imel v svojem vinogradu zasajeno smokvo. Prišel je iskat sad na njej, pa ga ni našel. Rekel je svojemu vinogradniku: ›Glej, tri leta je že, kar hodim iskat sad na tej smokvi, pa ga ne najdem. Posekaj jo, čemú izčrpava zemljo?‹ Ta pa mu je odgovoril: ›Gospod, pústi jo še letos, da jo okopljem in pognojim. Morda bo naposled obrodila sad; če pa ne, jo boš posekal.‹« Lk 13,6-9
Ta prilika nas uči o potrpežljivosti, usmiljenju in priložnosti za spremembo. Smokva, ki ne rodi sadu, predstavlja človeka, ki kljub letom ne prinaša dobrih del. Gospodar bi jo posekal, a vinogradnik – podoba Božje milosti – prosi za še eno leto, še eno možnost, da se preobrazi in začne roditi sadove. Bog je potrpežljiv, a tudi pričakuje, da naša življenja obrodijo ljubezen, dobroto in pravičnost. Ni dovolj samo obstajati; poklicani smo k rasti, k notranji prenovi in k temu, da svojim dejanji prinašamo blagor drugim. Naj nas ta prilika spodbudi k razmisleku: smo rodovitni ali le izčrpavamo zemljo?
Tudi v našem življenju je Bog tisti, ki potrpežljivo čaka, daje nove priložnosti in omogoča rast. A čas milosti ni neskončen. Kliče nas, da se ne odlašamo s spremembo, ampak zdaj dovolimo, da nas On "okoplje in pognoji" – prečisti srce in okrepi vero – da bomo rodovitni v ljubezni, dobroti in pravičnosti. Kljub nerodovitnosti smokve se ne odreče možnosti, da bi obrodila sad. Vidi priložnost za rast, čeprav je pretekli trud ostal brez vidnega uspeha. Tako tudi Bog ravna z nami – ne sodi nas takoj, ampak nam daje čas za spremembo. Priložnost, da prekopljemo svoje srce, ga pognojimo z molitvijo, dobrimi deli in iskreno željo po rasti. Zato izkoristimo vsako ponujeno možnost, da obrodimo sadove ljubezni, usmiljenja in vere. (jč)
Jezus se je vrnil od Jordana poln Svetega Duha in Duh ga je vodil štirideset dni po puščavi, hudič pa ga je skušal. Tiste dni ni nič jedel, in ko so se končali, je postal lačen. Hudič mu je rekel: »Če si Božji Sin, reci temu kamnu, naj postane kruh.« Jezus mu je odgovoril: »Pisano je: Človek naj ne živi samo od kruha.« Lk 4,1-4
Jezusov odgovor je pravilen: za smiselno življenje je potrebno veliko več kot dovolj hrane in pijače. Res pa je, da moramo najprej poskrbeti za preživetje in šele potem smo sposobni razmišljati o smislu življenja. Jezus nam pokaže, da resnično življenje ni odvisno samo od materialnih dobrin, temveč predvsem od Božje besede in njegove volje. Ko se znajdemo v preizkušnjah, nas lahko premami misel, da bi poiskali hitre in lahke rešitve, ki pa niso vedno v skladu z Božjim načrtom. Toda Jezus nas uči, da je prava moč v zaupanju v Boga in v poslušanju njegove besede.
Hudič posluša Jezusa, vendar ne z namenom, da bi ga ubogal, ampak da bi ga skušal in zvabil na napačno pot. Hudič pozna Sveto pismo in ga celo citira, a ga izrablja v svoj prid. Kljub temu Jezus ostaja trden in odgovarja s svetopisemskimi besedami, ki razkrivajo resnico in Božjo voljo. To nas uči, da ni dovolj samo poznati Božje besede – pomembno je, da jo razumemo in živimo v skladu z njo. Jezus s svojo zvestobo in zaupanjem v Očeta pokaže, da ima hudič omejeno moč in da se mu lahko upremo z vero in Božjo besedo. Ta odlomek nas spodbuja, da tudi mi, ko se soočamo s skušnjavami, ostanemo trdni v veri in zaupamo Bogu, saj je On naša resnična moč in zavetje. (jč)
Ko so se zdramili, so videli njegovo veličastvo in ona dva moža, ki sta stala ob njem. In ko sta odhajala od njega, je Peter rekel Jezusu: »Učenik, dobro je, da smo tukaj. Postavimo tri šotore: tebi enega, Mojzesu enega in Eliju enega.« Ni namreč vedel, kaj govori. Medtem ko je to govoril, pa se je naredil oblak in jih obsenčil, in ko so šli v oblak, jih je obšla groza. Iz oblaka se je zaslišal glas: »Ta je moj Sin, moj Izvoljenec, njega poslušajte!« Lk 9,32-35
Peter, Jakob in Janez so na gori doživeli nekaj tako veličastnega, da si tega sploh ne moremo predstavljati. Doživeli so Jezusovo spremenitev in ga videli žareti v svojem veličastvu. Z njim sta bila Mojzes in Elija, ki sta se z njim pogovarjala. To presega vse zemeljske predstave, je predokus nebes. Njihova prva reakcija je bila, da bi želeli ta trenutek ohraniti, ga nekako "ujeti" z gradnjo šotorov. Toda Bog jih povabi k nečemu pomembnejšemu – poslušnosti njegovemu Sinu. Nebesa so naš končni cilj, a do tja je dolga pot, ki vodi skozi trpljenje, stisko, bolečino in različne odpovedi.
Kolikokrat tudi mi želimo ostati v trenutkih duhovne tolažbe, varnosti, navdušenja? A Jezus nas kliče k poslušanju in hoji za njim tudi v vsakdanje življenje, v izzive, v dolino. Božji glas nas opominja, da vera ni le v veličastnih trenutkih razodetja, ampak predvsem v zvestobi in poslušnosti Božji besedi. Naj nas ta odlomek spodbuja, da v vsakem trenutku svojega življenja – v radosti in preizkušnjah – znamo prepoznati Jezusovo prisotnost ter mu z zaupanjem sledimo. Kajti On je Božji Izvoljenec, njega naj poslušamo! (jč)
»Mar more slepi voditi slepega? Ali ne bosta oba padla v jamo? Učenec ni nad učiteljem. Toda vsak, ki bo izučen, bo kakor njegov učitelj. Kaj vendar gledaš iver v očesu svojega brata, bruna v svojem očesu pa ne opaziš?« Lk 6,39-41
Jezus je povedal učencem, na kakšen način bodo postali modri in bodo tudi sami učitelji. Če slepi vodi slepega, oba tvegata padec – to velja tako za duhovno kot za življenjsko pot. Če nekdo sam ne pozna resnice, modrosti ali poti, ne more varno voditi drugih. Zato se moramo vprašati: Kdo so naši voditelji? Komu zaupamo? In ali smo sami pripravljeni voditi druge? Če želimo biti voditelji – v veri, družini, skupnosti – moramo najprej iskati resnico, znanje in modrost. Samo tisti, ki vidi, lahko varno vodi druge. Svet je poln "slepega vodenja" – lažnih učiteljev, manipulacij in napačnih vrednot. Pomembno je, da iščemo prave voditelje, ki hodijo v luči resnice. Duhovna slepota je nevarna. Samorefleksija, molitev in Božja beseda nam pomagajo odpreti oči in videti jasno.
Učenec ni nad učiteljem. To pomeni, da moramo biti potrpežljivi v učenju in rasti. Učenec, ki se ponižno uči, bo nekoč dosegel modrost svojega učitelja. To nas vabi k zaupanju v proces duhovnega napredka. Pogosto hitimo soditi in popravljati druge, a pri tem spregledamo lastne napake, ki so morda še večje. Lažje vidimo majhne pomanjkljivosti pri drugih (iver), kot pa velike napake pri sebi (bruno). To nas uči, da moramo najprej prepoznati in odpraviti svoje slabosti. Namesto da obsojamo druge, jih moramo gledati z usmiljenjem in jim pomagati rasti, tako kot želimo, da bi drugi pomagali nam. Jezus nas vabi, da najprej očistimo svoje srce, šele nato bomo sposobni videti jasno in pomagati drugim na pravičen in ljubeč način.
J.Č.